Telanjur dengan kekasih laman sosial


Telanjur dengan kekasih laman sosial,awek melayu,malam pertama

SAYA berumur 25 tahun. Baru-baru ini saya berkenalan dengan seorang lelaki dikenali sebagai X. Kami berkenalan melalui laman sosial. Kami jarang berhubung dan akhirnya kami bertemu. Hubungan saya dan X menjadi serius sebaik dia mengatakan dia ingin serius dengan saya. Saya tidak dapat menolak kerana saya mula jatuh cinta padanya.

Satu hari saya mendapat tahu X sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Isteri X meminta agar saya mengakhiri hubungan saya dengan X. Saya bertanya kepada X perkara sebenar dan dia memang mengakuinya. Dia meminta maaf dan menceritakan hubungan mereka suami isteri. Saya simpati dan meminta agar dia bersabar supaya berusaha mencari penyelesaian yang terbaik.
Saya reda andai X meninggalkan saya kerana saya tidak mahu rumah tangga X retak kerana saya. Kini hubungan saya dan X berakhir kerana X masih menyayangi keluarganya. Saya menerima dengan hati terbuka.

Sebenarnya saya dan X pernah terlanjur dan X pernah mengatakan ingin bertanggungjawab. Tetapi kini X tinggalkan saya, saya sering termenung dan menangis. Saya sudah kembali ke pangkal jalan dan memohon taubat daripada Allah. Tetapi yang saya takut seandainya keterlanjuran saya dengan X membuahkan hasil (mengandung). Saya takut menjalani ujian kehamilan.

Sementara itu, seorang kenalan lelaki, Y sanggup menjadikan saya isteri. Saya ingin meminta nasihat apa yang perlu dilakukan? Pertama haruskah saya menerima Y sebagai teman hidup saya? Kedua, apa perlu saya lakukan seandainya saya mengandung? Tolonglah saya.

*Menurut pandangan saya, cinta anda dan X ialah percintaan penuh khayalan. Bersosial di Internet, bertemu janji di luar dan akhirnya hanyut dalam gelombang asmara yang membawa penyesalan tiada kesudahan kepada anda. 

Malah saya terbaca satu madah cinta mengungkap realiti cinta. Cinta seorang lelaki seumpama gunung, ia besar tapi penuh kejutan dan (sayangnya) waktu ia memuntahkan lahar, menghanguskan apa saja yang ditemuinya. 

Oleh itu apabila menjalinkan hubungan cinta jangan terlalu obses hingga korbankan benda paling berharga dalam diri. Jika anda perhatikan madah cinta, lelaki tidak mendapat kesan sebaliknya dia memberi kesan kepada pasangan terutama kesan buruk andai anda gagal mengawal diri. Buktinya anda terlanjur dan anda bimbang mengandung. 

Saya nasihatkan buatlah pemeriksaan kesihatan untuk memastikan sama ada anda mengandung. Jika mengandung, cuba berbincang dengan X sama ada dia ingin bertanggungjawab. Jika dia menolak janganlah pula tertekan. Tetapi muhasabah diri dan menerimanya sebagai balasan terhadap keterlanjuran anda. 

Lebih baik anda berterus terang dengan Y dan mahukah dia menerima anda. Diharap dia sudi menerima anda dan gunakan sebagai peluang kedua anda beroleh kehidupan lebih baik. 

Jangan diulangi kesilapan lalu dan berpeganglah kepada ajaran agama. Jika anda tidak mendapat pertolongan X, Y dan keluarga, rujuklah kepada pusat perlindungan wanita terdekat supaya anda mendapat sokongan sewajarnya.

1 comment: